PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę stacji z przystankiem Biała Rawska. Firma PORR wyceniła planowaną infrastrukturę na 146,8 mln złotych, co zwiększyło budżet inwestycji o ponad 30 mln zł.
Na Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi będą zatrzymywać się na nowym przystanku Biała Rawska. Wiosną tego roku inwestycje na wspomnianej trasie
zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Inwestycja PKP PLK droższa o blisko 31 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały kilka dni temu firmę, która wybuduje nową infrastrukturę kolejową. To PORR, który w regionie łódzkim realizuje także budowę tunelu średnicowego dla KDP. Wykonawca zaproponowało kwotę 146,8 mln zł, natomiast PKP PLK przeznaczyły na to zadanie 116,2 mln zł. Oznacza to, że zarządca infrastruktury musiał dołożyć prawie 31 mln zł, żeby móc wybrać najkorzystniejszą ofertę.
Podpisanie umowy może nastąpić w przeciągu najbliższych kilku tygodni – o ile żaden z oferentów nie złoży odwołania od wyników przetargu. Co do terminów, cała inwestycja została podzielona na 16 etapów – tzw. kamieni milowych, które określają liczbę dni na ich wykonanie.
I tak: 360 dni od podpisania umowy (etap 7) wykonawca powinien złożyć do akceptacji PKP PLK kompletny wniosek o wydanie pozwolenia na budowę. Z kolei 100 dni od wcześniej wspomnianego etapu powinno nastąpić uzyskanie prawomocnego pozwolenia na budowę. Pierwsze prace (etap 10) powinny rozpocząć się od 15 marca 2027 roku. Zakończenie całej inwestycji powinno nastąpić najpóźniej na przełomie 2027 i 2028 r.
Jakie założenia dla nowej stacji Biała Rawska? Inwestycja na CMK to przede wszystkim budowa przystanku kolejowego. Po północnej stronie wiaduktu drogi wojewódzkiej nr 725 zostaną wybudowane dwa jednokrawędziowe perony o długości 400 metrów. Każdy z nich ma być oświetlony, wyposażony we wiatę oraz elementy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
Z kolei po zatwierdzeniu koncepcji programowo–przestrzennej PKP PLK zdecyduje, jak pasażerowie będą przemieszczać się pomiędzy peronami a parkingiem i przystankiem autobusowym. Tutaj w grę wchodzi przejście podziemne lub kładka nad torami.
Przy nowych peronach powstaną całkowicie nowe tory nr 3 i 4. Przy czym projektowane rozwiązania techniczne muszą umożliwiać w przyszłości rozbudowę układu torowego o kolejne dwa dodatkowe tory nr 5 i 6. Nowe rozjazdy od strony południowej znajdą się w rejonie posterunku odgałęźnego Biała Rawska, a od strony północnej – za peronami.